Strona główna Wydarzenia Jasło JASŁO: Zatrudnienia w powracającym na rynek zakładzie wagonów

JASŁO: Zatrudnienia w powracającym na rynek zakładzie wagonów

W Jaśle na dobre reaktywowano działalność zakładu napraw wagonów towarowych. W lipcu, na próbę, otrzymał pozwolenie na remonty generalne wagonów. Egzamin zdał celująco.

Teraz kolejowy tabor po gruntownej naprawie, wyjeżdża z zakładu, na którym dwa lata temu postawiono krzyżyk i przeznaczono go do wygaszenia. Ma pełen portfel zamówień i zatrudnia pracowników. Poszukiwani są spawacze, mechanicy, tokarze i inżynierowie mechaniki.

Związkowcy z Solidarności przy PKP Cargo niezmiennie powtarzają że próba zlikwidowania zakładu napraw wagonów w Jaśle nie miała przyczyn ekonomicznych.

Józef Wilk, NSZZ Solidarność przy PKP Cargo Południe – To był sabotaż gospodarczy po prostu, bo wywożono różne urządzenia w inne miejsca, przekazywano po prostu, no i teraz przede wszystkim pracowników pozwalniano.

Starania związkowców o przywrócenie działalności zakładu trwały półtora roku. Udało się dzięki wsparciu parlamentarzystów. Pomógł też boom na rynku przewozów towarowych PKP Cargo. Tym bardziej że jak się okazało tysiące wagonów potrzebuje gruntownych remontów.

Adam Banaszak, dyr. Południowego Zakładu PKP Cargo – Około 10 tys. wagonów do tego typu naprawy. Potencjał, który istnieje w kraju to jest około siedmiu, więc brakuje na pokrycie około 3 tys. tych napraw.

To najpilniejsze potrzeby. Tym bardziej, że twierdzi dyrektor Banaszak rynek kolejowy ruszył pełna parą, a PKP Cargo ma coraz więcej towarowych przewozów. A to znaczy, że jasielski zakład nie musi się martwić o zamówienia, a pracownicy o zatrudnienie.

Andrzej Grasela, pracownik Zakładu Napraw Wagonów Towarowych w Jaśle – Zaczynają się przyjęcia do pracy, no i ruszyliśmy, no ale już nie jest to, co dawniej na przykład, że byliśmy w toku i robiliśmy tysiąc wagonów na rok, no niestety, teraz jeśli mamy 65 osób, stanie na dwóch zmianach no to wiadomo że szybko to nie będzie wszystko szło.

Zakład szuka spawaczy, tokarzy, a także inżynierów z uprawnieniami do przeprowadzania oceny zużycia elementów mechanicznych wagonów. Bo choć jest praca brakuje fachowców. Tu swoją pomoc zaoferował samorząd powiatu.

Adam Pawluś, starosta jasielski – Potrzebni są wykwalifikowani pracownicy, zwłaszcza spawacze, tokarze i my finansujemy te szkolenia więc to w znacznym stopniu pomaga.

Zarząd PKP Cargo zapowiedział doinwestowanie jasielskiego zakładu. A w jego ramach między innymi budowa malarni wagonów.

Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury – Każdy kraj dobrze rozwinięty, to kraj, który ma silną kolej, pasażerską, towarową w tym przypadku mówimy tu w Jaśle o rozbudowie Cargo, to jest dobra wiadomość i dla małego miasta Jasła i mieszkańców.

Zgodnie z planem w Jaśle w ciągu roku naprawy bieżące przejdzie około 8 tys. wagonów, a tzw. naprawy główne około tysiąca. Liczba tych ostatnich zależy jednak od tego jak szybko uda się skompletować załogę i znaleźć poszukiwanych fachowców.

 

Źródło: TVP Rzeszów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here